Za dete u nama: Pac – Man Za dete u nama: Pac – Man
Iako je odavno kreiran, gotovo da nema osobe koja nije čula za Pac – Mana, čak iako ga nije igrala. Davne 1980. godine, kada... Za dete u nama: Pac – Man

Iako je odavno kreiran, gotovo da nema osobe koja nije čula za Pac – Mana, čak iako ga nije igrala. Davne 1980. godine, kada se pojavio, nije bio preterano popularan. Ipak, skoro 40 godina kasnije i dalje je aktuelan.

Veliki broj ljudi i danas voli ovu igricu, a oni najverniji su čak oformili i zajednicu obožavatelja Pac – Mana. Kako sam dizajner ove igrice, Toru Ivatani tvrdi, „Strategija je bila osmisliti nešto drugačije, a kako su u to vrijeme sve igre bile nasilne i pune pucačine bilo je lako. Nije bilo igara koje su mogli uživati svi, od najmlađih pa do žena, to je bio moj osnovni motiv, izraditi igru u kojoj će uživati i žene.”

Da se podsetimo, igrica se bazira na Pac – Manu, proždrljivoj loptici koja je u potrazi za hranom luta lavirintom u kom postoje četiri duha – Inky (plavi), Pinky (roze), Blinky (crveni) i Clyde (narandžasti) Poenta igrice je da morate pojesti sve tačkice sa ekrana (ukupno ih je 204) pre nego što vas neki od duhova pojede.

Toru Ivatani, čovek koji je dizajnirao Pac – Mana, nije od onih koji su kao mali sanjali da će praviti video – igre, pa se to i desilo. On se, sasvim slučajno, zaposlio u firmi Namco, koja se bavila razvijanjem video igara i flipera, kao i prodajom istih. Ne sluteći, Toru je radio na poslovima servisiranja flipper aparata. Onda je uključen u projekat Pac – Man, i postao dizajner jedne od popularnijih video igrica. Zanimljivo je da kada je dizajnirao ovu igricu, Toru nije imao nikakvih znanja vezano za kreiranje igrica i sl., jer se time nikada ranije nije bavio.

Period 70-ih i 80-ih godina bio je veoma dobra – kada su u pitanju video igre. Kako je ponuda bila velika, tako su se i konkurentske firme borile za prevlast na tržištu – svaka na svoj način. S obzirom da tih godina tehnika nije bila razvijena kao danas, tako se i izbor igara uglavnom svodio na istu tematiku – male sive čovečuljke koji pucaju. Jedna od vodećih igara tog vremena bila je Space Invaders. Kako bi prestigli konkurenciju, ljudi u Namco – u su lansirali Pac- Mana, igricu u boji koja je oborila sve rekorde potražnje i prestigla Space Invaders, što je i bio plan.

Zanimljivo je da naziv igrice dolazi iz japanskog slenga „Paku Paku Akin”, što znači „žderati” jer je ideja dizajnera bila zasnovana na konceptu jedenja. Tako je igrica prvenstveno dobila naziv Puck – Man. Ipak, u Americi ovaj naziv nije prihvaćen zbog rizika da slovo P bude zamenjeno slovom F, pa je naziv promenjen u Pac – Man.

Postoji više teorija o tome kako je igrica nastala. Po jednoj, Ivatani je jedne večeri jeo picu, i kada je uzeo parče iz kutije bio je inspirisan oblikom koji je ostao pa ga je preslikao na samog Pac – Mana, krug u kojem nedostaje trougao i koji predstavlja usta. Sam dizajner je nekoliko puta objašnjavao da je inspiraciju za igricu pronašao u likovima iz crtaća, kao što su Popaj i Kasper . Popaj mora da pojede spanać da bi pobedio svog suparnika, a Pac-Man umesto spanaća jede kolačić.  Duhovi koji ga jure inspirisani su Kasperom.

Ono po čemu je ova igrica takođe jedinstvena jeste „cut scenes” opcija. Naime, Ivatani je u igricu uveo kratke pauze za vreme kojih se prikazuje animirani sadržaj, uglavnom na prelazu između dva levela, a koji su služili da se igrač opusti i odmori pošto je sama igrica neprekidna.

Prva Pac Man konzola bila je postavljena u bioskopu u Tokiju, 1980. godine. Razvojni tim je očekivao da će potražnja biti zadovoljavajuća obzirom da tu dolazi odgovarajuća ciljna grupa, koja je, nadali su se već zasićena igricama sa pucanjem i sl. Ipak, ovaj pokušaj je propao ali su veliki uspeh doživeli na Sajmu video igara iste godine.  Iako je Namco na sajam došao sa mnoštvom novih igrica, među kojima je Rally X bio favorit, američki investitori su odabrali Pac – Mana .

Tako je Pac – Man lansiran u svet. U prvih 18 meseci prodato je preko 350.000. Pac – Man konzola širom sveta. Iako je korporacija koja je proizvodila ove konzole zaradila milione, Ivatani je bio samo radnik u njoj tako da nije imao neke velike koristi od toga.

A onda je Pac – Man dobio nastavak.

Naime, već naredne godine po lansiranju pojavila se nova, „ženska” verzija igrice – Mr.Pac – Man. Glavni lik u igrici dobio je mašnicu u kosi i nakarminisana usta, tako se pretvorivši u ženski lik. Ovo je, inače, prva igra u kojoj je glavni lik žensko.

Godinu za godinom, ova igrica je dobijala novije, bolje verzije. Tako su usledili  Super Pac – Man i Pac – Man Plus (1982. godina), Jr.Pac – Man i Pac&Pal (1983. godina), Pac Land (1984. godina)…

Obožavatelji ove igrice kažu da sama igra nema kraj, ali da je poslednji, 256 nivo tako programiran da ga je nemoguće preći. Najuporniji i danas pokušavaju da obore rekordni rezultat od 3.333.360 bodova. Ovaj rekord je postavio Bili Mičel, kojem ovo nije bilo prvo postavljanje rekorda u nekoj igrici.

Godine 2010. ova igrica je slavila svoj 30. rođendan. U tu čast, Google je na taj dan omogućio svim internet korisnicima neograničeno igranje ove igrice na svojoj Home stranici. Nakon toga, utvrđeno je da su korisnici igrali igricu čak 4,8 miliona sati. Ovo je dodatno pokazalo da je igrica Pac – Man itekako popularna i posle toliko godina.

Autor: Danica Žunjanin

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Your email address will not be published. Required fields are marked *